Wie zijn wij?
Contact
Waarom een jotul kachel
Producten
kachellint, kachelkoord,kachel lint
  jotulkachel

Houtkachel Ede - Diverse Jotul type

  jotulkachel


Jøtul kan terug kijken op een meer dan 150 jaar lange geschiedenis. Het begon allemaal in 1853 wanneer een medewerker en boerenzoon Oluf Onsum uit Veblungsnæs vlakbij Molde begon met Kvæarner Jernstøberi in Loelva, ten oosten van de hoofdstad van Noorwegen- destijds Kristiania genoemd. Kværner begon als producent van gietijzeren producten, de gietijzeren kachels waren toen één van de belangrijkste producten.  s J deze pagina. a. e dealers bezoeken. erweegt u aanschaf van een product neemt u a.u.b.  produIn de jaren tot 1900 groeide het bedrijf uit tot één van de grootste kachel- en ijzergieterijen in Noorwegen en verkocht zijn producten door het hele land. In de vroege jaren van 1900 werd Kværner Brug een veelzijdige onderneming en de kachel- en ijzergieterij was slechts een onderdeel van deze onderneming en tevens niet meer het belangrijkste onderdeel.
 

Kværner Brug ontwikkelde één van de grootste en modernste mechanische werkplaatsen en concentreerde zich primair op de productie van geavanceerde turbines en machines voor de houtverwerkende industrie. Op deze gebieden wenste het bedrijf zich op te focussen in de toekomst en de ijzergieterij werd verkocht in 1916.

 
De 26 jaar oude Herman Anker kocht de ijzergieterij, welke hij hernoemde in Kværner Ovnstøperi. Herman Anker had een geweldige carrière opgebouwd bij Kværner Brug en had in 1916 zichzelf in de positie gebracht als hoofd inkoop. Hij had een sterke interesse in ijzergieterij van kachels en koos ervoor zich in de toekomst op dit bedrijf te focussen. Anker was een man met een visie. Hij wilde zijn nieuwe bedrijf opbouwen op basis van de trotste traditie van oude Noorse ijzerambachten, het vitaliseren van artistieke aspecten van het produceren van gietijzeren kachels en het verbeteren van de product kwaliteit. Hij was ook één van de eerste zakenmensen die startte met een belangrijke advertentiecampagne en een goed georganiseerde verkooporganisatie. In 1920 startte hij met Jøtul A/S, een verkooporganisatie ontstaan uit Kværner Ovnstøperi en 3 andere gieterijen in Oost Noorwegen. 
Tijdens de jaren 20 werd Kvaerner Ovnstøperi hard getroffen door de economische teruggang in de Noorse en Internationale economie. Het bedrijf had aan het einde van de jaren 20 een toenemende schuldlast en een dalende verkoop, wat het bedrijf op de rand van een faillissement bracht. Ten tijde van een diepe crisis in 1927 overleed Anker op 36-jarige leeftijd. Kværner Ovnstøperi balanceerde op de rand van de afgrond. 
 
De redder van het bedrijf was de 34 jaar oude Johannes Gahr. Hij begon bij Jøtul A/S in 1920 en had een nauwe band met Anker. Gahr deelde zijn kwaliteiten met zijn voorganger. Hij was een ondernemer, dynamisch en had talent voor zaken. Met grote dapperheid leidde hij Kværner en Jøtul Ovnstøperi uit de crisis en in een nieuwe periode van groei. In 1930 nam hij het initiatief tot het uitbreiden de organisatie met een kostbare modernisering van de ijzergieterij. Uit deze transformatie ontstond één van de modernste ijzer gieterijen in Scandinavië. De focus op productontwikkeling en marketing werd gecontinueerd, samen met de ontwikkeling en verbetering van de efficiency, groeide in de jaren 30 Kvæarner en Jøtul Ovnstoperi in Noorwegen tot de grootste kachelijzergieterijen. In 1935 kwam de naam Kvæarner te vervallen en ging het bedrijf door onder zijn huidige naam.
 
Tijdens de eerste 2 decennia na de 2de Wereld Oorlog, continueerde en versterkte Jøtul zijn marktpositie in Noorwegen. Dit gebeurde terwijl de markt voor traditionele haarden achteruit ging. Olie, paraffine en elektriciteit begonnen de traditionele verwarming over te nemen. De basis voor traditionele ijzergieterijen werd hierdoor vernietigd.
In het midden van de jaren 60, slechts een handvol van de kachelijzergieterijen was overgebleven, was Jøtul onbetwist de grootste. Jøtul begon zich te focussen op een nieuwe meer toekomstgerichte markten. Al aan het eind van de jaren 50 was Jøtul begonnen met het leveren van paraffine-installaties en werd hierdoor in de jaren 60 markleider in dit groeiende marktsegment. In de jaren 70, vloeibare ovens waren één van Jøtul’s belangrijkste bronnen van inkomen. 



 
 


Tijdens de jaren 70 begon Jøtul aan een geheel nieuw tijdperk. Als resultaat van de olie crisis, was er een enorme vraag naar houtkachels uit vele landen. Voor Jøtul was dit een grote kans om zich te presenteren en het laten herleven van de oude haarden traditie. Door de steeds toenemende export naar het Amerikaanse continent en Europa, werden houtkachels weer een belangrijk, zoniet het meest belangrijkste segment in Jøtul’s productrange. 
In 1977 heeft de familie Gahr besloten om het bedrijf te verkopen aan Norcem, een grote Noorse en internationaal georiënteerde organisatie. Dit gaf de export van Jøtul een enorme lift. In het midden van de jaren 80 werden extra stappen ondernomen om globaal te groeien door een aantal smelterijen en import bedrijven over te nemen in Amerika en Europa. Aan het eind van dit decennium werd Jøtul gedwongen om zijn buitenlandse ondernemingen te herzien. De buitenlandse ondernemingen werden stopgezet en het bedrijf startte opnieuw met productie, ontwikkeling en een verkoop organisatie als basis in Noorwegen met de Noorse markt als belangrijkste markt. 
Tijdens de laatste 10 jaar heeft Jøtul een belangrijk internationaal netwerk opgebouwd. Tegenwoordig heeft Jøtul vestigingen in Amerika, Frankrijk en Engeland en directe levering aan dealers in: Zweden, Denemarken, Finland, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Nederland en België. Als toevoeging hierop heeft Jøtul een netwerk van importeurs in meer dan 20 landen over de hele wereld. 
 
In 2003 kan Jøtul terug kijken op een geschiedenis van 150 jaar. Over deze lange levensloop, het bedrijf is gemarkeerd in hoogte en diepte punten, maar de hoogte punten zijn altijd meer dominant aanwezig geweest. Het bedrijf heeft aangetoond dat het een unieke kwaliteit heeft zichzelf te herstellen na moeilijke periodes. Veel van zijn succes is een gevolg van de wil en het vermogen om zich te focussen op de nieuwe en lange termijn of het nu gaat om nieuwe producten, nieuwe productie technologie of nieuwe marketing strategieën. Dit is de reden waarom Jøtul nog steeds zichtbaar bloeit als een kachelijzergieterij en andere Noorse fabrikanten zijn weggevallen. Door continue zich aan te passen aan de eisen van de markt en het creëren van nieuwe markten heeft Jøtul altijd grote steun gevonden voor zijn activiteiten. Dit geeft ook aan waarom Jøtul dé enige fabrikant is van kachels en haarden in de wereld van vandaag dat meer dan 2/3 verkoopt buiten zijn eigen thuismarkt.
 

Met het oog op de lange historie kunnen we bevestigen dat de vraag naar kachels en haarden al bestaat sinds het ontstaan de mensheid. De functie van vuur is dramatisch veranderd in de loop van de jaren, maar er is geen indicatie dat de vraag naar warmte en het visuele aspect van een echt vuur, ooit weg zal gaan. In elk geval een goede verwachting dat Jøtul het prima zal overleven in te toekomst, en ja, misschien wel voor de volgende 150 jaar.
 
 



 

Winkelwagen
Zoek producten
 
 
Alle bedragen zijn inclusief btw
      Powered by CCV Shop webshop gratis